Stäng

En oförglömlig vandring på Kungsleden med Jukkasjärvi Vildmarksturer

Att utforska Kungsleden genom Jukkasjärvi Vildmarksturer tillsammans med min bästa vän Sofie och våra nyfunna vänner, det tyska paret Paul och Mia, var inget annat än en magisk upplevelse. Varje dag var en ny upptäckt och en ny utmaning, vilket gjorde denna resa till en av de mest minnesvärda jag någonsin upplevt. Innan jag berättar för er om mina upplevelser och hur de totalt nio dagarna såg ut tänkte jag att vi kunde gå igenom lite grundfakta om Kungsleden.

Kungsleden är Sveriges mest kända vandringsled vad gäller längre distans och en av de vackraste i världen. Den skapades i början av 1900-talet av Svenska Turistföreningen (STF), som 1906 upprättade den första fjällstationen i Abisko. Den norra delen av Kungsleden sträcker sig över 425 kilometer, från Abisko i norr till Hemavan i söder. Den högsta punkten på leden är Tjäktjapasset, som ligger på 1 150 meter över havet, medan den lägsta punkten är Kvikkjokk på 302 meter. Sådär, nu har ni lite mer koll på Kungsleden – och nu ska ni få höra om mina upplevelser på den tack vare Jukkasjärvi Vildmarksturer!

Dag 1: Ankomsten till Kiruna

Vi anlände till Kirunas flygplats, där vi blev varmt mottagna av vår guide från Jukkasjärvi Vildmarksturer, Johan. Han körde oss till ett trivsamt läger nära Jukkasjärvi där en mysig fyrbäddsstuga väntade på oss, vilket var där vi tillbringade vår första natt. Efter att ha packat upp och gjort oss hemmastadda mötte vi de andra deltagarna. Paul och Mia, våra tyska medvandrare, visade sig vara lika entusiastiska och spända inför äventyret som vi var. Kvällen avslutades med en gemensam middag där Johan informerade oss om utrustningen och vandringsplanen. Atmosfären var fylld av förväntan och spänning.

Dag 2: Första stegen på Kungsleden

Efter en rejäl frukost åkte vi till Abisko, vilket tog ungefär en timme. Vår vandring började genom ljusa björkskogar och längs den brusande Abiskojåkka. Naturens dofter och ljud omgav oss och vi njöt av varje steg på den 13 kilometer långa etappen till STF-stugan vid slutet av Abiskojaure-sjön. Terrängen var mestadels platt och lätt att vandra, vilket gav oss möjlighet att verkligen ta in den vackra omgivningen. Vid stugan avslutade vi dagen med en middag och pratade om dagens upplevelser medan skymningen sänkte sig över landskapet.

Dag 3: En utmanande dag

Dagens etapp var hela 24 kilometer lång och betydligt mer utmanande. Vi började med en lätt vandring genom björkskogar, men snart blev terrängen brantare. Klättringen till Keronbacken var krävande och tog oss över trädgränsen till en hög dal. Vi korsade stenig terräng och myrmarker, passerade flera fjällsjöar och såg STF-stugan på en kulle på långt håll. På kvällen kände vi oss utmattade men belåtna och efter en enkel men god middag somnade vi snabbt.

Dag 4: Tjäktjapasset

Den fjärde dagen var något speciellt. Vi nådde Tjäktjapasset, Kungsledens högsta punkt på 1 150 meter över havet, efter fyra kilometer vandring. Utsikten från Tjäktjapasset var enastående, med Tjäktjavagge-dalen som sträckte sig över 30 kilometer. Vi vandrade sedan 25 kilometer till Sälka, omgivna av branta klippor och majestätiska fjälltoppar. Att gå på platta vägar ner till Sälka gav oss tid att ta in och marinera den storslagna naturen vi just hade passerat.

Dag 5: Genom Tjäktjavagges skönhet

Vår vandring från Sälka till Singi tog oss genom ett av de mest imponerande landskapen jag någonsin sett. Med höga toppar, branta sluttningar och stora glaciärer kände vi oss omgivna av naturens kraft. Den tolv kilometer långa etappen var enkel, men den vackra omgivningen gjorde att det aldrig blev tråkigt. Vi passerade många bäckar på träbroar och stigen blev vindlande och stenig innan vi nådde Singi, där vi njöt av en välförtjänt vila efter dagens äventyr.

Dag 6: Laddjuvagge till Kebnekaise fjällstation

Den sjätte dagen lämnade vi Kungsledens huvudled och vandrade genom den smala dalen Laddjuvagge till Kebnekaise fjällstation. Den spektakulära naturen med högalpina fjäll och den långsamma nedstigningen till en platt, bred dal var hisnande. Uppstigningen till fjällstationen var kort och lätt, och snart var vi framme vid Kebnekaise Fjällstation. Vi hade då vandrat 15 kilometer och såg fram emot en natt med bekvämlighet och god sömn.

Dag 7: Slutspurten till Nikkaluokta

Den sista vandringsdagen började med att vi korsade fjällbäcken Tarfalajåkka, där glaciärerna från Tarfaladalen rinner ut. Resten av sträckan var ofta stenig och vi korsade flera träbroar. De sista kilometrarna tog oss genom björkskogar till vårt mål i Nikkaluokta. Vi var trötta men fyllda av en känsla av prestation och glädje över att ha klarat vandringen. Vid ankomsten till Nikkaluokta kördes vi sedan tillbaka till Jukkasjärvi där vi tog hand om all utrustning.

Dag 8: Avsked och hemresa

Efter en sista gemensam frukost var det dags att säga farväl. Vi hade blivit som en liten familj under dessa dagar, så det var med blandade känslor vi tog avsked från varandra. Efter många kramar körde Johan oss tillbaka till Kiruna och medan vi satt i bilen reflekterade jag över allt enastående vi hade fått se och uppleva genom Jukkasjärvi Vildmarksturer.

Avslutande reflektioner

Vår vandring med Jukkasjärvi Vildmarksturer var en resa fylld av känslor och sinnesintryck. Från doften av björkskogar till känslan av iskallt fjällvatten mot huden, från ljudet av brusande bäckar till synen av de mäktiga fjälltopparna, var varje ögonblick en hyllning till naturens skönhet. Att dela detta äventyr med Sofie, Paul, Mia och guiden Johan gjorde det ännu mer speciellt. Vi skrattade, kämpade och växte tillsammans och skapade minnen som kommer att vara med oss resten av livet.

Jukkasjärvi Vildmarksturer gav oss inte bara en vandring, utan en livsupplevelse. Denna resa genom Kungsleden har berikat mitt liv på sätt jag aldrig kunde ha föreställt mig. Jag rekommenderar varmt Jukkasjärvi Vildmarksturer till alla som söker äventyr, naturupplevelser och en djupare koppling till sig själva och världen omkring dem.